Kodeks etyczny COPiW
KODEKS ETYCZNY GMINNEGO CENTRUM SENIORA
ORAZ CENTRUM ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I WOLONTARIATU
W KĘDZIERZYNIE-KOŹLU
I. PREAMBUŁA
Niniejszy Kodeks nie jest jedynie zbiorem nakazów i zakazów, stanowi on zbiór zasad i wartości etycznych, które mają pomóc w etycznym postępowaniu pracowników Centrum, beneficjentów oraz partnerów zewnętrznych. Zbiór zasad i wartości etycznych ma łączyć wszystkich we wspólnym działaniu i ma być punktem odniesienia dla ich działań. W oparciu o wskazane zasady i wartości Kodeks wyznacza standardy postępowania, wynikające z poczucia odpowiedzialności za działania wobec beneficjentów i partnerów Centrum. Kodeks służy rozwojowi Centrum jako instytucji godnej zaufania, która stale doskonali sposób realizacji powierzonych jej zadań, wspiera pracowników Centrum we właściwym wypełnianiu obowiązków zawodowych, w tym w kształtowaniu profesjonalnych relacji z beneficjentami i partnerami Centrum. Szczególną rolę w tym zakresie odgrywa transparentność w dysponowaniu środkami publicznymi, co stanowi warunek skutecznej realizacji misji Centrum. Kodeks wskazuje również na zasady jakie powinny obowiązywać w relacjach pomiędzy beneficjentami i partnerami zewnętrznymi, a także pomiędzy pracownikami i kierownictwem Centrum. Relacje te powinny być oparte na poszanowaniu prawa, uczciwości, bezstronności i życzliwości. Pracownicy, beneficjenci oraz partnerzy Centrum przyjmują zawarte w Kodeksie wartości i zasady postępowania oraz zobowiązują się do ich przestrzegania w codziennych relacjach. Uznają również, iż każde postępowanie nieuczciwe, nieetyczne lub niezgodne z prawem będzie stanowiło naruszenie Kodeksu niezależnie od tego, czy dane postępowanie w sposób wyraźny zostało wyszczególnione w Kodeksie. Wszyscy wzajemnie wymagają od siebie postępowania zgodnego z duchem Kodeksu. Dokładają wszelkich starań, aby stworzyć mechanizmy ułatwiające jego funkcjonowanie.
II. MISJA
- Gminne Centrum Seniora to miejsce, którego celem jest wychodzenie naprzeciw zróżnicowanym potrzebom osób starszych oraz ich rodzin, stwarzając przy tym warunki szeroko pojmowanego rozwoju seniorów, wsparcia społecznego oraz przygotowania do życia na emeryturze. Chcemy sprawić, by jesień życia, była piękna i twórcza, by Seniorzy mogli swą mądrością dzielić się z młodszymi pokoleniami, by żyli godnie i bezpiecznie, bez poczucia odtrącenia.
- Centrum Organizacji Pozarządowych. Pamiętając o tym, że aktywność obywateli jest podstawą demokracji, wspieramy powstawanie i rozwój kędzierzyńsko-kozielskich organizacji pozarządowych i inicjatyw społecznych. W tym celu prowadzimy działalność szkoleniową, doradczą, informacyjną oraz udostępniamy nasze zasoby lokalowe i sprzętowe.
- Wspieramy i inicjujemy szeroko pojęte aktywności obywatelskie realizowane w oparciu o wolontariat oraz poprzez otwarcie na wymianę wiedzy, doświadczeń i wspólne działania na polu inicjatyw społeczno-kulturalnych. Nasze działania realizujemy w duchu dialogu, kierując się zasadami poszanowania praw człowieka, zrównoważonego rozwoju i ideą dobra wspólnego.
III. NASZE WARTOŚCI
- Wsparcie, zrozumienie, szacunek
- Indywidualne podejście
- Zadowolenie beneficjenta
- Zaangażowanie
- Uczciwość, rzetelność i transparentność
- Profesjonalizm w działaniu
- Zaufanie i współpraca
- Poufność i dbałość o informacje wrażliwe
- Zaangażowanie w inicjatywy społeczne
- Bezpieczeństwo prowadzonych działań
- Równy dostęp dla wszystkich niezależnie od płci, wieku, rasy, pochodzenia etnicznego, narodowości, wyznania, światopoglądu, sprawności fizycznej, orientacji seksualnej
- Działania realizowane w poszanowaniu dla zasobów naturalnych
ROZDZIAŁ 1
Postanowienia ogólne.
1. Ilekroć jest mowa o:
1) Kodeksie – należy przez to rozumieć Kodeks Etyczny Gminnego Centrum Seniora oraz Centrum Organizacji Pozarządowych i Wolontariatu w Kędzierzynie-Koźlu;
2) Centrum – należy przez to rozumieć Gminne Centrum Seniora oraz Centrum Organizacji Pozarządowych i Wolontariatu przy Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Kędzierzynie-Koźlu;
3) Pracowniku Centrum – należy przez to rozumieć każdą osobę zatrudnioną w Centrum, bez względu na zajmowane stanowisko, pełnioną funkcję, rodzaj i formę zatrudnienia;
4) Beneficjencie – należy przez to rozumieć osobę, do której skierowane jest działanie Centrum i która korzysta z oferty Centrum;
5) Partnerze Centrum – należy przez to rozumieć osoby lub instytucje nie będące beneficjentami, które współpracują z Centrum.
2. Podmiotowy zakres obowiązywania Kodeksu
Kodeks obowiązuje Pracowników, Beneficjentów oraz Partnerów Centrum.
ROZDZIAŁ 2
Zasady, wartości i standardy.
- Zasada celowości.
Zgodnie z misją, Centrum służy dobru publicznemu. Aktywnie współpracuje ze środowiskiem lokalnym, beneficjentami oraz partnerami zewnętrznymi, aby skutecznie realizować misję Centrum, odpowiadając tym samym na zdiagnozowane potrzeby społeczne.
- Działania zgodne z prawem.
Centrum realizuje powierzone zadania w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, dbając o gospodarne i transparentne wykorzystanie powierzonych środków publicznych.
- Dobro wspólne.
Misja Centrum jest podstawowym wyznacznikiem podejmowanych działań. Centrum w swoich działaniach kieruje się zasadą poszanowania godności, praw i wolności człowieka, zasadami pomocniczości i dialogu oraz ideą dobra wspólnego.
- Profesjonalizm.
Pracownicy Centrum wykonują swoje obowiązki z zachowaniem najwyższej staranności, wykorzystując w najlepszy sposób posiadaną wiedzę i umiejętności. Stale podnoszą swoje kwalifikacje. Są gotowi korzystać z wiedzy innych, jak również dzielić się wiedzą z innymi. Przyznają się do popełnionych błędów i starają się je naprawić.
- Przejrzystość.
Wszelkie działania Centrum są prowadzone w sposób transparentny przy zapewnieniu ochrony informacji niejawnych. Umożliwiamy beneficjentom równy dostęp do wszystkich usług oferowanych przez Centrum. Decyzje dotyczące finansowania wszelkiego rodzaju działań, podejmowane są na podstawie przejrzystych zasad. Informacje stanowiące tajemnicę beneficjentów traktujemy jako poufne.
- Odpowiedzialność.
Pracownicy, beneficjenci oraz partnerzy Centrum biorą odpowiedzialność za swoje działania
i decyzje. Wszyscy uczestnicy czują się współodpowiedzialni za powodzenie projektów realizowanych przez Centrum. Pracownicy Centrum służą pomocą w rozwiązywaniu bieżących problemów, jakie towarzyszą realizacji zadań. Centrum, jako miejsce pracy, spotkań i realizacji zadań, jest wspólnym dobrem, o które dbamy i za które czujemy się odpowiedzialni. Szanujemy mienie i dobre imię Centrum. W każdym aspekcie swojej działalności bierzemy pod uwagę społeczne skutki swoich działań i ich wpływ na społeczność i środowisko naturalne.
- Bezstronność.
Pracownicy Centrum nie ulegają naciskom i wpływom powodującym naruszenie zasady celowości, praworządności lub profesjonalizmu oraz równo traktują wszystkich beneficjentów. Przestrzegają procedur mających na celu przeciwdziałanie konfliktom interesów, nie przyjmują żadnych korzyści majątkowych ani osobistych od beneficjentów czy partnerów Centrum w związku z realizowanymi zadaniami oraz zachowują neutralność polityczną w realizacji swoich obowiązków.
- Przyjazne środowisko.
W Centrum przestrzega się praw pracowniczych i promuje politykę równych szans w zatrudnieniu. Dyrekcja i przełożeni zapewniają pracownikom, beneficjentom i partnerom Centrum bezpieczne i przyjazne warunki realizacji misji Centrum, sprawiedliwą ocenę i przejrzyste reguły ich działań. Stwarzają równe szanse rozwoju zawodowego, promując wysoką jakość pracy oraz powierzają pracownikom zadania odpowiednie do ich kompetencji zawodowych. Pracownicy, beneficjenci i partnerzy Centrum dbają o przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dobrych obyczajów. Wszyscy uczestnicy Centrum mają zapewniony równy dostęp do oferowanych działań, bez względu na wiek, płeć, stan cywilny, narodowość, rasę, orientację seksualną, wyznawaną religię, niepełnosprawność, przekonania polityczne.
- Współdziałanie.
W relacjach wewnętrznych i zewnętrznych pracownicy, beneficjenci oraz partnerzy Centrum kierują się szacunkiem, zrozumieniem i życzliwością. Wykonując swoje obowiązki czy realizując wszelkie działania są gotowi do współpracy i otwarci wobec innych. W sytuacji zaistnienia jakiegokolwiek konfliktu, dążą do osiągnięcia porozumienia, przy poszanowaniu prawa do wyrażania swoich poglądów.
- Dążenie do rozwoju.
Pracownicy, beneficjenci oraz partnerzy Centrum, wszyscy razem dążą do doskonalenia Centrum: dbają o nowoczesność rozwiązań, sprawność systemów i procedur, efektywność komunikacji i ograniczenie biurokracji. Rozwijają swoją wiedzę i umiejętności w celu coraz
lepszej realizacji postawionych im zadań. Centrum planuje swoje działania w oparciu o analizę potrzeb swoich beneficjentów i regularnie zmienia swoją ofertę w odpowiadaniu na nie.
ROZDZIAŁ 3
ZAKOŃCZENIE
Kodeks etyczny nie zastępuje ogólnie obowiązujących norm oraz prawa. Jest przewodnikiem, który wyznacza standardy zachowań, a jednocześnie integruje pracowników, beneficjentów oraz partnerów Centrum. Pomaga w rozwiązaniu konfliktów lub wątpliwości o charakterze etycznym. Kodeks ma także ułatwić odpowiedź na pytanie „Jak powinnam/powinienem się zachowywać, by pozostać w zgodzie ze wspólnie podzielanymi wartościami i misją Centrum”. Nie należy przy tym zapominać o szczegółowych normach, które wiążą pracowników Centrum. W tym przypadku, zasady Kodeksu powinny być stosowane wraz z tymi normami, które są dostosowane do specyfiki pełnionych obowiązków. Kodeks jest dokumentem otwartym i uaktualnianym zgodnie z potrzebami, a także zmianami zachodzącymi w ramach samego Centrum i jego otoczenia.
DYREKTOR
Miejskiego Ośrodka Pomocy
Społecznej w Kędzierzynie-Koźlu
Agata Morkis (-)